„Hevenly Bodies” – nowojorski Costume Institute ogłosił tytuł swojej kolejnej wystawy

Przepiękny, ręcznie wyszywany wizerunek Adama i Ewy, którzy dopuszczają się grzechu i zrywają jabłko, zdobi suknie haute couture (wiosna 2014) zaprojektowaną przez Marię Grazię Chiuri i Pierpaolo Piccoli dla domu mody Valentino – ta suknia, to tylko zapowiedź tego, co będziemy mogli obejrzeć na wystawie MET – „Hevenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination”.

Trudno wymienić wszystkich projektantów, którzy przez wieki korzystali z inspiracji zaczerpniętych z Biblii i kultury katolickiej – od sukienek z wizerunkami świętych, wykorzystaniem kolorów, które przypisywane były dostojnikom kościelnym, po projekty biżuterii – kolczyki krzyże, krzyżyki, pierścienie. Nic dziwnego, że Andrew Bolton – kurator słynnych wystaw poświęconych modzie w Instytucje Kostiumu nowojorskiego muzeum MET; postanowił się bliżej przyjrzeć i zaprezentować, jak ogromny wpływ ma katolicyzm na modę, i odwrotnie – jaki wpływ ma moda na kulturę religii katolickiej.

Na wystawie zobaczymy około pięćdziesięciu eksponatów wypożyczonych z Kaplicy Sykstyńskiej, które nigdy wcześniej nie były pokazywane publicznie i nigdy też nie opuściły Watykanu. Do zobaczenia będą między innymi ubrania liturgiczne i dodatki, takie jak pierścienie i tiary noszone przez papieży, od XVIII wieku do czasów współczesnych.

Obok obiektów, wypożyczonych z Kościołów, dzieł sztuki – takich jak obrazy, manuskrypty, krzyże liturgiczne, czy fragment mozaiki podłogowej, znajdą się najpiękniejsze suknie, płaszcze i biżuteria zaprojektowana przez projektantów XX i XXI wieku, razem 150 sylwetek – głównie mody damskiej. Czerwony płaszcz Cristobala Balenciagi (a/w ’54/55), który wygląda jak ściągnięty z kardynała De Guevra namalowanego przez El Greco, złota suknia Gianniego Versace zdobiona krzyżem, czy suknia domu mody Valentiono z wizerunkiem Adama i Ewy – to tylko przedsmak, tego co zostanie zaprezentowane. Ta wystawa nie mogła by się obejść bez projektów duetu Dolce & Gabbana, którzy praktycznie w każdej swojej kolekcji nawiązują do religii katolickiej – są włochami i religia jest dla nich bardzo ważną częścią życia i kultury włoskiej. Zobaczymy projekty Coco Chanel, która była wychowywana przez zakonnice, Johna Galliano, który balansując na granicy przyzwoitości (praktycznie przy każdym pokazie) na wybieg posłał sylwetkę inspirowaną strojem papieskim – model na głowie miał mitrę, idąc palił kadzidło, z backstagu dochodził głos: „Zrozumcie koncept miłości” (Dior haute couture 2000).

„Moda i religia długo się przenikały, inspirując się sobą wzajemnie. Mimo, że ten związek nie zawsze był łatwy, czasami nawet konfliktowy, to dał nam sporo fantastycznych i innowacyjnych projektów.” – mówił Andrew Bolton na konferencji prasowej.

Wystawę jak zwykle otworzy Gala, która odbędzie się 7 maja 2018 roku – jej gospodarzami będą (obok Anny Wintour): Amal Clooney, Rihanna i Donatella Versace.

Galliano: Valentiono: Chanel: D&G: .jpg
1/John Galliano dla Dior/ haute couture 2000  2/Maria Grazia Chiuri i Pierpaolo Piccoli dla domu Valentino/ haute couture 2014  3/ Karl Lagerfeld dla dla domu mody Chanel/ a/w 2008-09  4/ Dolce & Gabbana/ a/w 2016  5/ fragment bizantyjskiej mozaiki podłogowej 500-550 i suknia D&G a/w 2013-14

“Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” będzie dostępna dla zwiedzających od 10 maja 2018 do 8 października 2018. Wystawie towarzyszy katalog przygotowany przez Katerinę Jebb.

Poniżej pełna lista projektantów mody, których prace zobaczymy w MET:
Azzedine Alaïa, Cristobal Balenciaga, Geoffrey Beene, Marc Bohan (dla domu mody Dior), Thom Browne, Roberto Capucci, Callot Soeurs, Jean Charles de Castelbajac, Gabrielle „Coco” Chanel, Maria Grazia Chiuri (dla domu mody Dior), Domenico Dolce & Stefano Gabbana (dla Dolce & Gabbana), John Galliano (dla domu mody Dior), Jean Paul Gaultier, Givenchy, Craig Green, Madame Grès (Alix Barton), Rei Kawakubo (dla Comme des Garçons), Christian Lacroix, Karl Lagerfeld (dla domu mody Chanel), Jeanne Lanvin, Shaun Leane, Claire McCardell, Laura and Kate Mulleavy (dla Rodarte), Thierry Mugler, Norman Norell, Guo Pei, Maria Grazia Chiuri and Pierpaolo Piccioli (dla Valentino), Pierpaolo Piccioli (dla Valentino), Elsa Schiaparelli, Raf Simons (Dior), Riccardo Tisci (Givenchy), Jun Takahashi (Undercover), Isabel Toledo, Philip Treacy, Donatella Versace (Versace), Gianni Versace, Valentina, A.F. Vandevorst, Madeleine Vionnet, and Vivienne Westwood.


2 myśli w temacie “„Hevenly Bodies” – nowojorski Costume Institute ogłosił tytuł swojej kolejnej wystawy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.