About Time! Muzeum Met przygotowuje się do kolejnej wystawy

Nowojorskie The Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute ogłosiło tytuł kolejnej wystawy, tym razem jest to: „About Time: Fashion and Duration” – „Na czas: Moda i przemijanie”. Wystawa jest szczególna, bo przy okazji Met będzie obchodziło swoje 150 urodziny. „About Time” to nie jest jedyna wystawa poświęcona bogatej kolekcji Met, ale ta najbardziej wyjątkowa. Jak co roku, na początku maja, otworzy ją gala, na której pojawią się gwiazdy i dziennikarze. Wszystko po to, aby uczcić i docenić siłę oddziaływania mody. 

Głównym kuratorem wystawy „About Time” jest Andrew Bolton, który już nie raz zaskoczył nas tematyką swoich wystaw – od „Savage Beauty”, przez „China through the looking glass”, po „Heavenly Bodies”. Bolton jest nie tylko świetnym znawcą mody i współtworzy kolekcję dla Met, ale jest również niesamowicie bystrym i świadomym narratorem. W modzie liczy się przede wszystkim dobra i ciekawa historia, o czym Bolton doskonale wie. Każda historia ma swój czas i swoją narrację – „About time” ma pozostać pozostać wystawą zapętloną czasowo w ostatnie 150 lat mody, czyli dokładnie tyle ile istnieje Met. Ta rocznica sprowokowała do zastanowienie się nad tym w jaki sposób moda odbija się w historii, i jak jednocześnie czas wpływa na modę – często kiedy pomyślimy o pewnym punkcie w historii i będziemy starali się go zdefiniować, pierwsze co przyjdzie nam na myśl to właśnie strój i jego szczególne cechy. 

Zdjęcie promujące wystawę Met/

„Chcieliśmy przemyśleć i prześledzić jeszcze raz całą naszą kolekcję Met przez pryzmat modowego ducha czasu, myśleliśmy o tym przedsięwzięciu, że jest bardzo konkretnie osadzone w pewnych strukturach historycznych i społecznych. W ostatnich latach czas zdominował dyskusje o modzie. Te dyskusje dotyczą współczesnych problemów – produkcji i cyrkulacji ubrań, konsumpcji osadzonej w cyfrowym świecie. To wszystko sprawiło, że moda przyspieszyła i nabrała tempa, zadowoleni są przede wszystkim producenci, ale projektanci zmuszeni są pracować przez to 24/7. To rocznica wydaje się idealnym momentem, żeby zatrzymać, a nawet cofnąć czas, zobaczyć modę z innej perspektywy” – mówił Andrew Bolton na konferencji prasowej.  

Surreal/ David Bailey/

Inspiracją dla Andrew Boltona był film Sally Potter z 1992 roku pod tytułem „Orlando”, który został nakręcony na podstawie książki Virginii Woolf. „Jest tam wspaniała scena [w filmie], w której Tilda Swinton wchodzi do labiryntu, jest ubrana w 18-stowieczną suknię robe à la Francaise, kiedy biegnie przez labirynt jej stroje się zmieniają na 19-stowieczne sukienki. Swinton wybiega z labiryntu i jest w Anglii roku 1850. To stąd pomysł na „About time”” – tłumaczył Bolton.

Virginia Woolf i film „Orlando” to nie były jedyne inspiracje Andrew Boltona. W swojej narracji o czasie wykorzystuje on również tezy Henri Bergson’a, który patrzył na czas jak na coś płynnego i nieuchwytnego. Ale to Woolf zdecydowanie gra główne skrzypce – „uwielbiam w niej to, że czas przedstawia jako kontinuum, nie wyznacza mu początku, ani końca, dla Woolf czas jest środkiem. Ja tak myślę o modzie, moda to teraźniejszość, sam środek.” 

Andrew Bolton przygotował na wystawę 160 ubrań damskich, które będą podzielone na dwie sekcje czasowe. Pierwsza, to linearne podejście do czasu i głównie czarne kreacje – „to bardzo racjonalne i uregulowane podejście, pokazujemy modę od 1870 do 2020 roku”, druga część opiera się na punktach zwrotnych i zestawieniach „było i jest”, jest zbudowana głównie z białych ubrań, ale będą tu i kolorowe kontrapunkty – „będą to takie stop klatki”. Obok siebie mogą stać projekty Alaïa, Vionnet, Poiret’a, czy Galliano. „Mogą to być zestawienia dwóch projektantów, którzy kiedyś ze sobą rywalizowali, jednemu udało się przetrwać, jak na przykład rywalizacja Chanel z Patou, czy współcześnie Rei Kawakubo i Georginy Godley w latach ’80” – podsumowuje Bolton. Połączenia dotyczą wszystkiego, od kształtu, tkaniny, techniki szycia, po wspólne motywy i podobne dekoracje.  Na plakacie promującym wystawę „About time” widzimy dwie suknie – jedna z lewej strony to czarna suknia Iris van Herpen z kolekcji jesień/ zima 2012/13, druga po prawej stronie to projekt sukni balowej Charlesa James’a z 1951 roku. Podobna sylwetka, a tak różne materiały i wykonanie. 

Suknie Iris van Herpen i Charlesa James’a

Przy tak dużej wystawie Bolton zaprasza do współpracy artystów, projektantów i celebrytów. W tym roku przy „About time” współpracować będzie artystka wizualna, znana z tworzenia lustrzanych labiryntów – Es Devlin. Jako współkuratorzy wykazać się będą mogli Nicolas Ghesquière, Lin-Manuel Miranda, Meryl Streep, Emma Stone, i oczywiście Anna Wintour, która współpracuje z Boltonem co roku. 

Gala Met odbędzie się 4 maja, od 7 maja „About time: Fashion and duration” będzie można oglądać w Costiume Institute w NY. Wystawa będzie czynna do 7 września 2020. 

Poniżej film Met z wystawy „Heavenly Bodies”.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.